هشدار مدیرعامل سابق راهآهن بابت فروش بلیت واگنهای از رده خارج
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در متن نامه سید میعاد صالحی، مدیرعامل سابق راهآهن به مسعود پزشکیان آمده است: «آنچه که اینجانب سید میعاد صالحی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران را به نگارش این نامه پس از یک ماه از جابهجایی از مسؤولیت راهآهن جمهوری اسلامی ایران ناگزیر کرد، رویه غلطی است که از سوی وزیر راه و شهرسازی در دولت چهاردهم در پیش گرفته شده و بیم آسیب به ایمنی و جان مردم عزیز میرود و نیاز به ورود فوری جنابعالی دارد.»
در بخش دیگری از این نامه آمده است: «حاصل سه سال فعالیت اینجانب در راهآهن، مواردی همچون شکستن رکورد تاریخ حمل بار ترانزیت ریلی و رشد ۷۱ درصدی ترانزیت بار ریلی، شکستن رکورد تاریخ راهآهن در جابهجایی سالانه مسافر ریلی در سال ۱۴۰۲ با جابهجایی ۳۱.۷۸ میلیون نفر، کاهش مستمر سوانح ریلی در سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و دستیابی به رکورد کمترین تعداد حوادث ریلی در سال ۱۴۰۲، شکستن رکورد تولید و رشد ۹۷ درصدی توسعه ناوگان ریلی با حمایت از بخش خصوصی و تولید داخل با تولید و بازسازی ۴،۳۱۷ دستگاه انواع ناوگان ریلی، احداث و بهرهبرداری از ۸۸۳ کیلومتر خطوط ریلی به ارزش ۶۸ هزار میلیارد تومان، بهسازی و بازسازی ۴۸۶ کیلومتر از خطوط شبکه ریلی و رشد ۸۱ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل هستند. این بخشی از نتایجی است که در دولت سیزدهم در حوزه ریلی به دست آمد. البته بنا بود در سال چهارم دولت نیز شاهد به ثمر رساندن پروژههای مهم ریلی که در این دوره انجام شده بود، باشیم و در صورت ادامه دولت تا موعد مقرر، جهشهای قابل توجه دیگری رقم میخورد.»
در ادامه نامه مدیرعامل سابق راهآهن به رئیسجمهور آمده است: «همچنین در این دوره، علاوه بر سامانهایکردن فرایندها و حذف امضاهای طلایی و کاهش بسترهای بروز فساد، با مفاسد قبلی برخورد شده و شرکتهای رشوهدهنده نیز با پیگیری راهآهن، حکم محکومیت قطعی گرفتند و بر اساس قانون و برای اولین بار، به همه دستگاههای اجرایی کشور نیز منعکس شد تا با آنها هیچ معاملهای صورت نگیرد.»
صالحی در ادامه نوشته است: «وزیر راه و شهرسازی با تحصیلات کارشناسی ارشد پیوسته معماری دانشگاه تهران و دکتری شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی، با وجودی که تخصصی در حوزه حملونقل نداشته و حتی با ادبیات موضوع نیز بیگانه است، پیش یا پس از جابهجایی مدیر عامل راهآهن، حتی یک جلسه برای در میان گذاشتن موارد مربوطه اختصاص نداده و فرصتی برای انتقال موارد به وی میسر نشد و با سرعت و اتکا به اعتماد به نفس کاذب، در حال اعمال نظرات خطرآفرین در حوزه حملونقل است که از آن جمله میتوان به تاکید وی مبنی بر ادامه سیر واگنهای بازسازی نشده با عمر بالا که قرار بود از ابتدای مهرماه از چرخه خارج شوند، اشاره کرد؛ موضوع مهمی که با جان مردم سر و کار دارد و با توجه به سانحه اخیر در معدن طبس، توجه به آن بیش از پیش ضروری است.
در نامه مدیرعامل سابق راهآهن به رئیس جمهور آمده است: «بر اساس دستورالعمل سال ۱۳۹۴ در خصوص واگنهای مسافری، لازم است که واگنهای با عمر بالای ۳۰ سال، بازسازی سطح ۱ و واگنهایی با عمر بالای ۴۵ سال بازسازی سطح ۲ شوند تا اجازه سیر را داشته باشند اما با توجه به اقتصاد ضعیف حوزه ریلی، سیر حدود ۴۰۰ دستگاه واگن بالای ۳۰ سال از سال ۱۳۹۷ با دستور رئیس جمهور وقت ادامه پیدا کرد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰۰ دستگاه واگن بازسازی نشده با عمر بالای ۴۵ سال از سیر خارج شدند و واگنهای با عمر پایینتر، با موافقت وزیر راه و شهرسازی وقت (رستم قاسمی)، تا انتهای خردادماه ۱۴۰۳ مجاز به سیر شدند. از ابتدای سال جاری مقرر شد پس از زمان مذکور، حدود ۲۵۰ واگن بازسازینشده با عمر بالای ۳۰ سال، از سیر خارج شوند که با توجه به حادثه شهادت شهید رئیسی و ابلاغیه معاون اول و به منظور کاهش تبعات اجتماعی، این موضوع برای آخرین بار تا مهر ۱۴۰۳ تمدید شد.»
صالحی نوشته است: «در این راستا تمهیدات و ابلاغیههای لازم نیز صورت گرفت تا این واگنها از ابتدای مهر ۱۴۰۳، از سیر خارج شوند. همچنین سازمان بازرسی نیز با ارسال نامهای، در زمینه ادامه سیر این واگنها هشدار قانونی داد اما با روی کار آمدن وزیر راه دولت چهاردهم و دستور اکید وی به اینجانب مبنی بر خروج تدریجی واگنها، طی مکاتبه به خانم مالواجرد اعلام کردم که حداقل حدود ۷۰ واگن، بازسازی نشده که عمر بالای ۴۵ سال دارند. این واگنها باید از ابتدای مهرماه ۱۴۰۳ از سیر خارج شده و برای مابقی نیز تا زمان بازسازی، کاهش سرعت مجاز مد نظر قرار گیرد.»
در بخش دیگری از نامه صالحی به پزشکیان آمده است: «در این میان پس از جابهجایی مدیرعامل راهآهن، با فشارهای وارد شده، برای مهرماه بلیت قطار این واگنها در برخی مسیرها به مردم فروخته شد، در حالی که اساسا این واگنها فاقد ایمنی لازم بوده و مقرر شده بود، از ابتدای مهرماه از سیر خارج و در راستای عدالت برای این مسیرها از سرجمع قطارهای با عمر استاندارد موجود در کشور جایگزین شود.»
وی در نامهای که در اختیار اقتصاد معاصر قرار داد، خطاب به رئیسجمهور نوشته است: «همانطور که مستحضرید، وزیر راه در حوزه حملونقل تخصصی ندارد و لازم است تا پیش از طی فرایند تفکیک وزارت راه و شهرسازی، از سوی جنابعالی یا معاون اول شما، این حوزه با دقت و نظارت بیشتری همراه باشد، لطفا قبل از اینکه دیر شود، با بهرهگیری از نظرات مهندسان مکانیک و کارشناسان متخصص در زمینه ناوگان در خصوص واگنهای بازسازینشده با عمر بالای ۴۵ سال که میتوانند تبدیل به ارابه مرگ شوند، ورود کنید و با ابطال بلیتهای فروختهشده باقیمانده، مانع از به خطر انداختن جان مردم شوید.